Wednesday, December 10, 2008

Network Congestion adalah kegagalan kepada sistem GSM

On the afternoon of May 12, 2008, Wenchuan Area of China's Sichuan province was struck by an earthquake. Communications in some of the surrounding areas are currently cut off, and communications in some other areas are experiencing network congestion because of drastically increased traffic. Dipetik dari http://www.arrl.org/news/stories/2008/05/13/10095/?nc=1

Merujuk kepada petikan diatas sewaktu kes tanah runtuh bukit antarabangsa baru-baru ini saya baru teringat ketika cuba menghubungi 2 rakan radio ham yang berada ditempat kejadian adalah satu kepayahan kerana network congestion. Ini bermakna walaupun sistem GSM tidak gagal tetapi didalam waktu disaster ia memang tidak 100 percent berfungsi kerana masalah network congestion ini.

Jadi renung-renungkan akan kebergantungan sistem komunikasi yang sedia ada ini akan kepada terlalu banyak faktor penentu termasuklah kapasiti dan kepadatan penggunaan yang menyebakan network congestion didalam satu-satu masa yang akan membolehkan kegagalan sistem GSM(contohnya) itu sendiri.

Akhirnya Radio Amatur adalah penyelesaian yang terbaik didalam kecemasan.Ini kerana network congestion bukanlah masalah yang akan terjadi kepada radio amatur..atau adakah ada mana-mana pihak yang masih belum menyedari akan hal ini.

No comments:

Post a Comment