Tuesday, November 11, 2008

Pasang Radio

Antara hobi dalam radio ham yang tidak boleh ditinggalkan dan menjadi kewajipan adalah memasang dan mengkofigurasi peralatan radio VHF atau UHF kedalam jentera(jelurpee). Sebenarnya memasang radio ini bukanlah sesuatu yang terlalu complicated yang menyebabkan sesetengah SWL mengupah kedai atau rakan-rakan memasangnya. Kali ini serba sedikit saya ingin tunjukkan step-step memasang radio ini untuk tatapan umum.

Pertama sekali beli radio..apa brand pun tak kisah..biasanya ICOM, Yaesu dll..


Then step 2 sambungkan wire power from battery to the Radio untuk dapatkan current direct dari battery. Make sure dapatkan wire yang ada fuse jika boleh..


Lain kereta lain cara dan systemnya. So make sure jumpa lubang yang terbaik bagi membawa masuk kabel kedalam jelurpee..


Berhati-hati dengan segala peralatan dalam jelurpee yang mungkin boleh mencederakan anda..


Seterusnya memasang Radio Unit ke mana-mana bahagian kereta yang sesuai. Ini melibatkan kerja drill, so kereta perlu dikorbankan sedikit.


Step yang amat penting juga adalah memasang bracket antenna ketempat yang sesuai. Pastikan braket dipasang dengan kuat dan menggunakan alas metal plate untuk mengelakkan kereta anda ditebuk dindingnya yang akan menyebabkan karat.



Jika bracket kurang sesuai dengan mounting connector to antenna maka ubahsuai perlu dilakukan dengan menggunakan kikir atau peralatan yang sesuai.


Akhirnya kerja-kerja soldering yang menjadi kemestian setiap radio ham operator. Jika solder belum pernah dipegang maka inilah masanya..he he

Maksure solder bhg tengah kabel untuk memberikan kekuatan kepada bahagian tengah cable dan juga supaya lebih touching..

Then solder juga bahagian belakang supaya cable kuat dan tidak mudah tercabut. Jika sekadar menggunakan selotep masalah audio cracking dan juga tercabut akan selalu berlaku..


Last but not least adalah melakukan ujian SWR meter yang juga menjadi kewajipan..


Juga minum air banyak-banyak..he he


Dan dapatkan nasihat dari org-org lama seperti SWL Atuk Jemain..



Ok selamat mencuba..jangan lupa beramal...73

No comments:

Post a Comment