Sunday, September 14, 2008

Tazkirah

Sempena Bulan Ramadhan ini baguih kalau disampaikan sedikit tazkirah ringkas. Rakan-rakan kalau nak tahu Radio Amatur ini sebenarnya memberikan ruang untuk kita bersyukur dengan kebesaran ALLAH. Bayangkan dengan jarak yang beratus kilometer kita dapat berhubung sesama rakan radio ham sama ada melalui VHF atau HF.
Sebagaimana yg kita belajar dalam kelas RAE lapisan langit yg dikenali sebagai Ionsphere merupakan ruang yg membolehkan gelombang radio dipancarkan dalam jarak yang jauh. Sebenarnya perkara ini telah disebut ALLAH dalam Al Quraan iaitu:-

The 11th verse of Surat at-Tariq in the Qur'an, refers to the "returning" function of the sky:
By Heaven with its cyclical systems. (Surat at-Tariq: 11)
This word interpreted as "cyclical" in Qur'an translations also has meanings of "sending back" or "returning".
As known, the atmosphere surrounding the Earth consists of many layers. Each layer serves an important purpose for the benefit of life. Research has revealed that these layers have the function of turning the materials or rays they are exposed to back into space or back down to the Earth. Now let us examine with a few examples of this "recycling" function of the layers encircling the Earth.
Dipetik dari harunyahya.com

The Ionosphere layer reflects radio waves broadcast from a certain centre back down to the Earth, thus enabling broadcasts to be received from long distances.

Itulah fungsi Ionsphere yang melontarkan semula gelombang radio yang dipancarkan dan antaranya adalah gelombang VHF, UHF dan HF yang digunakan oleh rakan-rakan ham.

Selain dari Ionsphere yang berfungsi untuk gelombang radio, Ozonsphere akan menapis cahaya violet terus kebumi, manakala troposphere akan menempatkan air yang akan turun semula kebumi untuk turun sebagai hujan.

Bersyukurlah rakan-rakan dan perbanyakkan membaca Al Quraan dimana disitu ALLAH telah himpunkan segala pengetahuan kita yang amat terhad ini. Lagi maklumat lanjut sila click sini.

No comments:

Post a Comment