Sunday, September 21, 2008

Double Zepp

Baru-baru ni ofis aku pindah. So nak jadi cerita ada banyak bahan buangan yg boleh diguna pakai. Antaranya adalah Copper Air Cond ini..Jadi untuk mengisi masa lapang dan mencuba experiment membuat anttena menggunakan copper air cond aku decide untuk membina sebuah antenna double zepp. Ini copper yg aku dah ambik dari air cond lama

Biasanya setiap Aircond Copper terdiri dari 2 bahagian. Aku ambik yg size kecil untuk double zepp kali ini.


Dipendekkan cite inilah double zepp serba ringkas yang telah aku bina..


Bahagian kabel disambungkan secara solder dengan antenna


Just try..aku gantung tepi tingkap..alhamdulillah bacaan 5 dan 9 oleh 9W2NUR( ketika beliau mobile dari Putrajaya ke Puchong)..


Bacaan SWR juga rendah..


Ada beberapa batang lagi copper aircond untuk antenna design yg lain yg aku perlu cuba. Petang tadi Pak Lan (sifu aku)/9W2PCD telah menghantar emel design antenna..ada banyak dan banyak percubaan yg aku perlu cuba..jumpa lagi pada experimen seterusnya..73

No comments:

Post a Comment